Je hebt de knoop doorgehakt en ruilt je vaste baan in de zorg in voor een leven als zzp’er. Je inschrijving bij de Kamer van Koophandel is inmiddels een feit en je eerste opdrachten vanuit je netwerk zijn binnen. Dat is een mooi begin, maar hoe zorg je voor een constante stroom aan zzp zorg opdrachten?
Behalve voor je inkomen, is het ook voor de Belastingdienst belangrijk dat je met meerdere opdrachtgevers werkt. De Belastingdienst hanteert scherpe criteria om te beoordelen of jij zelfstandig ondernemer bent of niet, helemaal in de zorg waar vaker wordt gesproken over schijnzelfstandigheid.
In dit artikel benoem ik 6 specifieke manieren waarop je jouw klantenkring als zelfstandig zorgprofessional kunt op- of uitbouwen. Eén daarvan is via online platforms. Omdat dit een actueel thema is, zullen we hier dieper op ingaan en lees je over de impact van platformisering en hoe je hier zzp zorg opdrachten mee kunt genereren.
6 manieren voor genoeg zzp zorg opdrachten
Natuurlijk, werken als zzp’er in de zorg biedt veel voordelen. Je kunt je eigen tijd indelen waardoor werk makkelijker te combineren is met bijvoorbeeld een opleiding of een gezin. Zo bepaal je zelf welke opdrachten je aanneemt en welke je weigert. Daar staat tegenover dat je zelf actief op zoek moet gaan naar projecten en opdrachtgevers. Je hebt immers geen werkgever die je werk en inkomen garandeert.
Als kersverse zzp’er heb je waarschijnlijk een aantal opdrachtgevers waar je de komende tijd mee vooruit kunt. Tegelijkertijd wil je niet afhankelijk zijn van een klein groepje klanten, want wat doe je als een of meerdere opdrachtgevers wegvallen? Om te voorkomen dat je ineens zonder inkomen komt te zitten is het verstandig continu te investeren in het opbouwen van je klantenkring. Hier lees je 6 manieren om aan zzp zorg opdrachten te komen.
1. Werk samen met andere zzp’ers in de zorg
Ondanks jullie vissen in dezelfde vijver, moet je andere zzp’ers niet zien als concurrenten. Er is tenslotte werk genoeg binnen de ziekenhuizen en instellingen binnen de zorg. Dat is nu zo en de verwachting is dat de zorgvraag alleen maar verder toeneemt. Door samen te werken kun je werk onderling verdelen en houd je jouw huidige opdrachtgevers te vriend. Ook wanneer je een keer niet kunt.
Zo’n samenwerking kun je groots aanpakken, maar ook klein en praktisch. Waarschijnlijk zie je meer collega’s die dit jaar de overstap hebben gemaakt. Stel voor om een whatsapp groep te starten met maximaal 5 collega’s om elkaar te attenderen op nieuwe, interessante opdrachten. En merk je dat je veel aan elkaar hebt in deze beginfase? Dan kun je voorstellen om een keer per maand een videocall met elkaar te organiseren. Tijdens deze call bespreek je elkaars uitdagingen en vraag je jouw collega’s je te introduceren bij het type opdrachtgever dat bij je past. Zo help je elkaar verder.
2. Breng je directe en indirecte netwerk in kaart voor meer zzp zorg opdrachten
Net voor jezelf begonnen? Dan heb je waarschijnlijk contact met je directe netwerk van ziekenhuizen, instellingen en klinieken. Maar heb je al eens een moment genomen om verder te kijken dan dat? Kijk daarom ook naar je indirecte netwerk. Dit kunnen contacten zijn die je al even niet meer hebt gesproken of organisaties waar je geïntroduceerd zou kunnen worden door mensen in jouw omgeving. Het doorlopen van al jouw LinkedIn contacten is een goed begin. Bovendien zal het je helpen met nieuwe ideeën voor contacten die je kunnen helpen aan zzp zorg opdrachten.
Heb je een lijstje gemaakt van contacten die je mogelijk kunnen helpen? Dan is het tijd om de contacten weer aan te halen. Kies voor een persoonlijke aanpak via bellen, Whatsapp of een korte e-mail. Als jouw naam nog vers in hun geheugen ligt, zullen ze sneller aan je denken bij toekomstige opdrachten.
Vergeet niet waardevolle contacten in een spreadsheet te zetten. Nog beter? Kies voor een eenvoudig CRM-systeem om je netwerk te beheren. Hubspot CRM is een gratis pakket waarmee je eenvoudig lijsten maakt met contacten, e-mails verstuurt en logt. Zo werk je aan duurzame relaties.
3. Leer deze routine en kom binnen bij jouw droom opdrachtgever
Leuk dat eigen netwerk, maar hoe kom je binnen bij organisaties waar je nog geen contacten hebt? Een eerste stap is om überhaupt scherp te hebben bij welke 3 opdrachtgevers je graag in de toekomst zou willen werken. Heb je de namen van deze instellingen scherp? Dan is de tweede stap om jezelf een eenvoudige routine aan te leren. Leer jezelf aan om gesprekken met collega’s af te sluiten met een simpele vraag: “He, even iets anders. Ik zou graag op termijn opdrachten willen doen bij [instelling] maar ik ken er niemand. Ken jij iemand die me hiermee kan helpen?” Neem van mij aan, dit is een van de meest effectieve manieren om je netwerk uit te breiden.
4. Wees zichtbaar bij ziekenhuizen en instellingen met inzet van online marketing
Het is belangrijk dat potentiële opdrachtgevers je weten te vinden. Mond-op-mondreclame levert veel op, maar tegenwoordig is online zichtbaarheid eigenlijk onmisbaar. Met andere woorden: je hebt een website en LinkedIn profiel en je wil dat opdrachtgevers de website of het profiel makkelijk kunnen vinden. Dit laatste kun je voor elkaar krijgen door online marketing in te zetten. Zo bereik je online nieuwe klanten en realiseer je een stroom aan zzp zorg opdrachten.
Dit zijn twee concrete manieren om online marketing in te zetten als zzp’er in de zorg:
- Ook jouw potentiële opdrachtgevers gebruiken Google en LinkedIn om hun weekplanning rond te krijgen. Gebruik begrippen zoals ‘Zzp operatieassistent of ‘Freelance anesthesiemedewerker’ in jouw profiel en website om gevonden te worden.
- Start een specifieke LinkedIn advertentiecampagne waarbij je HR-functies binnen specifieke zorginstellingen bereikt met jouw advertentie. Schrijf een korte tekst over jezelf en waarvoor instellingen je kunnen inhuren, voeg een persoonlijke foto toe en start je campagne.
5. Werk met werving- en selectiebureaus of andere tussenpartijen
Net begonnen als zzp’er in de zorg? En is je netwerk beperkt? Dan kan een samenwerking met een tussenpartij je snel op gang helpen. Zo zijn genoeg werving- en selectiebureaus die zzp’ers helpen aan interessante opdrachten. Lijkt je dat interessant? Zorg er dan voor dat je werkt met een specialist die jouw specifieke functie snapt en oog heeft voor wat jij belangrijk vindt bij nieuwe opdrachten.
Bovendien kun je in deze beginfase wel wat hulp gebruiken. Denk hierbij aan het afsluiten van de juiste verzekeringen, het bepalen van een uurtarief en zelfs jouw administratie. Zo maakt jouw carrière in de zorg een vliegende start.
6. Maak gebruik van online platforms in de zorg voor het vinden van opdrachtgevers
Jouw uitdaging om met interessante opdrachtgevers in contact te komen is natuurlijk niet uniek. Zowel instelling als professional worstelen met het goed invullen van hun agenda. Daarom zijn er tegenwoordig tientallen online platformen die vraag en aanbod bij elkaar brengen. De accenten liggen net even wat anders. Zo zijn er algemene bemiddelingssites met meerdere beroepsgroepen zoals 1zzp.nl maar zijn er ook platformen voor specifieke functies binnen de zorg.
Bij limahealthcare.nl vind je bijvoorbeeld uitsluitend opdrachten voor zorgprofessionals op de OK. Start met het in kaart brengen van welke online platformen aansluiten bij jouw specialisatie. Je meldt je in de meeste gevallen gratis en eenvoudig aan en krijgt notificaties wanneer er nieuwe zzp zorg opdrachten beschikbaar zijn passend bij jouw profiel.
Jouw eerste stap naar meer zzp zorg opdrachten
Wij zijn Lima Healthcare, een online platform waar ziekenhuizen en specialisten binnen de OK elkaar vinden. Werk je op de OK als anesthesiemedewerker, operatieassistent of recoveryverpleegkundige? En denk je na over de overstap naar zzp of heb je de stap al gemaakt? Meld je dan aan voor ons platform, zodat we samen kunnen kijken naar opdrachtgevers waar jij enthousiast van wordt. Zo vinden we samen de zzp zorg opdrachten die passen binnen jouw leven.